Ik ben in 1999 begonnen bij de PI-scholen als onderwijsassistent en ben inmiddels al heel lang leerkracht in groep 3. Wat ik vooral leuk vind aan werken bij de PI-scholen is dat je hier meer tijd hebt voor de kinderen. Je ’ziet’ elk kind echt. Dat is het grootste verschil met gewoon basisonderwijs. De groepen zijn klein, waardoor er veel ruimte is voor intensieve, persoonlijke aandacht.
Je merkt dat kinderen zich snel beter gaan voelen als ze bij ons op school komen. Ze vallen bij ons niet meer op een negatieve manier op. Vaak hebben kinderen nare ervaringen opgedaan. Bij ons voelen ze zich veilig, geaccepteerd en daardoor minder onzeker. Het gaat bij ons op school niet alleen om kennisoverdracht, maar vooral ook om warmte en zelfvertrouwen geven.
Kinderen leren hetzelfde als op iedere andere school, maar de lesstof wordt op een andere manier aangeboden. Je kunt bij de PI-scholen veel creativiteit kwijt in je werk: we werken heel erg gedifferentieerd en op maat. Het is leuk om passende en aantrekkelijke materialen te zoeken en lessen aan te passen, zodat deze wél aansluiten bij een leerling. Je ziet hoe de kinderen hun plezier terugkrijgen in school en weer tot leren komen. Dat maakt het werk ontzettend leuk en dankbaar.
Er was bijvoorbeeld een kind dat voordat hij bij mij in de klas kwam al maanden thuis zat en niet naar zijn vorige school kon. Het lukte gewoon niet. Nadat hij bij ons was gestart zagen we al na een paar weken een blij en gelukkig kind dat weer zin had in leren. Dit hebben we voor elkaar gekregen door extra veel structuur te bieden, door alles wat er in de klas gebeurde en wat er van hem verwacht werd te visualiseren met pictogrammen, en hem heel goed te begeleiden bij elk klein stapje dat hij zette.
Onze kinderen zijn extra leuk en inspirerend omdat ze allemaal anders zijn, geen dag is hetzelfde; de kinderen hebben allemaal hun eigen gebruiksaanwijzing, maar ze hebben ook allemaal hun specifieke talenten. En we lachen ook heel veel samen!